Wednesday 13 March 2013

hantaran set cosmoderm



Assalamualaiku salam kesayangan untuk anda...! moga anda dilimpahi rahmat & diberkati ALLAH swt..
Sempena cuti sekolah tak lama lagi ni mesti ade yang akan melangsungkan perkahwinan, bertunangkan?... 


Hantaran dilakukan semasa bertunang dan/atau masa akad nikah. Pada hakikatnya, hantaran tidak diwajibkan di dalam Islam. Hantaran dari pihak perempuan biasanya lebih daripad pihak lelaki dengan dua dulang. Jadi sekiranya pihak lelaki menghantar 7 dulang, pihak perempuan akan membalas sebanyak 9 dulang. Jumlah hantaran adalah selalu ganjil. Selalunya hantaran dijadikan pengukur tentang status dan "budget" perkahwinan pasangan yang berkahwin. Oleh sebab itu industri menghias hantaran telah menjadi semakin berkembang.
 

Mengikut adat resam, menghantar belanja biasanya dijalankan terlebih dahulu dan berasingan dengan upacara akad nikah, tetapi pada zaman sekarang, menghantar belanja selalu dijalankan bersama dengan akad nikah dengan tujuan menjimatkan masa dan perbelanjaan. Di antara barang-barang yang termasuk dalam kategori wajib bagi melengkapkan sesuatu hantaran adalah seperti berikut, dan hantaran tersebut akan turut sama diarak dengan mempelai sebelum bersanding.
•  Wang mas kahwin dan belanja (ada yang menyerahkan wang mas kahwin tersebut terus ke tangan isteri selepas selesai upacara akad nikah) yang diletakkan di dalam dulang atau batil bertudung diperbuat daripada perak atau tembaga putih.
•  Sebentuk cincin permata berbatu intan atau ber1ian yang diletakkan di dalam cembul atau kotak perak.
•  2 pasang kain dan sehelai baju dari jenis yang cukup baik dan berkualiti, dilipat di dalam talam perak atau tembaga putih bertudung.
•  Beberapa jenis kuih juadah, yang setiap satunya diletak di dalam sebuah pinggan besar bertudung dan dihias beralaskan talam.
•  Beberapa jenis buah-buahan yang segar disusun di dalam bekas atau talam ditudung.
•  Tepak sirih atau puan perak atau tembaga putih yang diisi lengkap.
•  Satu atau dua perecik atau perenjis air mawar dan dua kaki dian atan lilin.
Semua barang tersebut akan dibawa setiap satunya oleh seorang pemuda dan diarak daripada rumah mempelai itu ke rumah pengantin perempuan bersama-sama dengan mempelai yang sudah siap berpakaian lengkap Melayu asli atau pakaian haji iaitu berserban dan berjubah bagi memulakan upacara Majlis Akad Nikah. Mempelai dan rombongannya akan disambut oleh pihak pengantin perempuan dan mereka akan terus dibawa naik ke rumah. Semua barang hantaran akan diatur, biasanya di hadapan pelamin. Pelamin ialah suatu ruang yang telah disiapkan biasanya seminggu sebelum majlis perkahwinan berlangsung dan ia merupakan tempat di mana kedua-dua pengantin akan bersanding di hadapan semua tetamu.


tapi sekarang time tunang ke even nikah mesti ada hantaran kan.. if xde rasa mcm xcomplete plak majlis tu.. biasala selalu kita dengar perempuan la selalu kata kawin sekalii seumur hidup kalau boleh nak majlis tu berjalan dengan lancar dan meninggalkan kesan kenangan hari bahagia sampai hari tua..


Jadikan cosmoderm sebagai 1 set hantaran untuk bakal tunang, isteri @ suami tersayang anda.. Ramai yang dah beli set t3 untuk dijadikan hantaran buat suami tercinta... jommm order set kulit normal, kulit berminyak & jerawat .. kulit kering...!!gambar contoh hantaran cosmoderm seperti di bawah.. anda boleh pm me untuk pembelian...=)




untuk pembelian produk-produk cosmoderm untuk skin & body care anda boleh pm me at https://www.facebook.com/QamarinaBeauty or email at qamarinabeauty@gmail.com

the best product & the most important is HALAL 


No comments:

Post a Comment