Sunday 24 February 2013

Asas penjagaan wajah

Hari ini nak ceita mengenai penjagaan muka asas. Apa yang perlu kena pakai? Apa yang kena pakai dulu?  Kenapa kita kena pakai?  Macam mana nak pakai? Nak pakai masa bila? bla..bla.bla.bla.

Untuk pengetahuan korang semua,  penjagaan muka ni bukan untuk perempuan je tetapi jugak untuk lelaki ok. Yer,  lelaki pun harus tau tentang semua ni. Siapa yang tak nak muka cantik, licin, berseri seri ye dop..

So tanpa melengahkan masa,pot pet banyak banyak pon tak guna kan,hehehe.. Ini adalah senarai yang korang kena gunakan mengikut turutan yang betul, ape kata orang putih tu,step by step. Ini adalah penjagaan paling asas ok. Cuba step ini dulu, bila dah terror, baru tambah step yang lagi advance ok..



Langkah 1 : Pencuci muka @ facial cleanser


Kenapa kena pakai?

korang kena pakai facial cleanser @pencuci muka. Jangan pakai sabun mandi plak untuk cuci muka . Pencuci muka adalah sangat penting untuk menghilangkan segala kotoran di wajah..


Pakailah sehari 2x - sesudah bangun tdo, b4 nak mandi & sebelum tdo, cuci muka dulu dgn pencuci


Bagaimana cara nak pakai?
Amik sedikit pencuci muka, tuang ke atas tapak tangan. Jadikan buih sabun lepas tu korang tepek dkt muka dgn urutan yang lembut .. buat bulatan dari dagu ke pipi naik ke dahi.., mesti putaran naik keatas jangan ke bawah ye..ini kerana putaran ke atas dapat menegangkan muka , ke bawah tu nak bg kedut .. hehe.. lepas dah sekata seluruh wajah anda, bilas dengan air & lap dengan towel kecil..

Langkah 2: Toner
Kenapa kena pakai?

kita kena pakai toner selepas cuci muka untuk membuang baki- baki sabun yang kita cuci tadi & toner juga betindak untuk menyegarkan muka & menutup liang-liang pori ... Pakai setiap kali selepas cuci muka

Bagaimana cara nak pakai?
amik toner, picitkan dan tuangkan ke cotton, pastu dkt muka kita dengan urutan ke atas dari dagu ke pipi dan dahi.. sapuan ke atas sebab pe? sebab nak tegangkan muka ye..


Langkah 3: moisturizer @ pelembap
Kenap kena pakai?
Moistuzer bertindak sebagai kelembapan untuk wajah, Dengan cuaca tidak menentu, pencemaran alam & sinaran matahari yang memancar.. Ada macam2 produk kelembapan dipasaran sekarang, tapi pilihla yang halal such as cosmoderm product . Pakai setiap kali cuci muka & toner ..

Kalau yang untuk kulit berminyak pun sgt penting pakai pelembap nie untuk mengelak dari makin berminyak, cosmoderm product khaskan day/ night moisturizer untuk meraka yang kulit berminyak & jerawat, produk ni nama dia tea tree oil day & night moisturizer, murah je baru RM18.90 LEPAS TU DAH LA TAHAN LAMA SEBULAN LEBIH HINGGA KE 2 BULAN... 

KALAU yang kulit kering pulak pakailah  cosmoderm Q10  gentle day moisturizer -- kulit kering memang wajib pakai moisturizer sebab nanti cepat berkedut ... 

yang si kulit normal cosmoderm khaskan vit e cream dapat menganjalkan kulit & menegangkan kulit muka ...

Bagaimana cara nak pakai?
amik sedikit buatkan dot dot ke atas muka korang . pastu sapukan dengan jari . Make sure sapuan ke atas juga untuk tegangkan muka. 

Inilah 3 asas yang penting untuk penjagaan muka.. ok lps read this, sapa2 yg rasa nk juga muka dgn cosmoderm produk bolehla pm sy di facebbok https://www.facebook.com/QamarinaBeauty . 
email me :qamarinabeauty@gmailcom

3 comments:

  1. Lepas pakai moisturizer pakai foundation kan??

    ReplyDelete
  2. i lelaki la you mana i nak tau

    ReplyDelete
  3. Lepas pakai moisturizer tu kene basuh muka balik ke?

    ReplyDelete